Saturday , December 10 2016
Home / Lain-Lain / 3 bulan selepas Tsunami di Jepun

3 bulan selepas Tsunami di Jepun

Effort orang Jepun memang luar biasa, tak sampai 3 bulan selepas kejadian Tsunami di sana, sudah banyak perubahan dan pembersihan berlaku. Amat berbeza dengan apa yang berlaku di Acheh yang mengambil masa hampir setahun untuk recover. Lagi gambar after the jump.

About Musalman

Seorang jejaka yang dahagakan berita artis. Kacak bergaya dan disegani ramai. Lagak menghisap rokok sahaja membuktikan dia seorang yang optimis.

Check Also

Super Kelakar: Jika sesetengah binatang matanya tidak ditempat asal (13 Gambar)

Siapalah pedajal gambar-gambar haiwan ni. Haha!

22 comments

  1. Fuh! memang terbaik lah dia orang ni. cepat segala benda.

  2. cepat memang cepat

    jangan sampai timbul riak pulak dikalangan mereka nanti…

  3. negara kapir sng dpt bantuan….

  4. Aku pelik lah dengan Baby ni. Asyik-syik kata hina orang kafir. Apa yang Nonanina cakap tu betul lah. Realiti sejak zaman dahulu sampai hari ni. (Islamofobia). Nonanina bukan hina orang kafir. Hanya Allah saja yang tau orang tu tak sebaik orang kafir atau tidak. Bukan kita…

  5. Guni…mmg tak baik ckp org kafir tau coz kafir tu orang takde agama…mmg la bukan Hak kita nak ckp siapa baik siapa tak tp sekurang2nya bila bg komen tunjukkan la diri tu beragama kan..apa Hak nonanina pula nak ckp negara kafir senang dpt bantuan????dia Ada bukti ke?.

  6. mereka mempunyai kecerdassan akal yg tinggi…sbb mereka mkn ikan mentah yg byk khasiat tuk otak…tp bukan sebarang ikan

  7. Gune,

    Kau jangan nak putar belit fakta. Aku cakap lain, kau pusing lain. Kau ni macam tak paham bahasa lah. Tak palah… banyak lagi yang kau perlu belajar, terutama belajar memahami maksud dan makna dalam ayat dan percakapan orang. Usaha tangga kejayaan!

    • typical Islam yg perasan dia sj org yg bragama & agama lain semua dianggap kafir. kafir maknanya org yg tdk menganut sebarang agama AKA Pagan. klu x reti jgn suka suki bckp ttg agama mcm diri tu dah penuh ilmu di dada.

  8. mmg dh tabiat org jepun…dorang ni dh diajar untuk bt sesuatu kerja tu sehabis baik & sentiasa fokus. ssb tu la xhairan kalau dorang mampu bersihkan sisa tsunami tu dalam jangkamasa yg singkat. aku tau cara kerja diorang sbb aku 5 tahun duduk di jepun. sbb tu negara dorang maju sesangat. yg korang semua kt atas ni nk bergaduh sesama sendiri tu apahal??? kang kalau tegur cakap mmg mcmni mentaliti org malaysia…marah..emo… xyah la gaduh2. kita ambik contoh yang baik daripada org jepun ni lagi baik..

  9. kafir atau x..reality nya umat islam kdg2 pemalas dr yang kafir..org jepun maju sbb dah mmg adat mereka rajin bekerja. mereka x meminta2. sikap ini sepatutnya di contohi. kalau kita org islam mencontohi sebahagian kebaikan dr diorg ni rsnya org islam xkan senang diperkotak katikkan oleh anti-islam sedunia. btlkan saya klu sy silap. wallahualam..

  10. GUNI & NONAINA,

    ambil iktibar dari kata kata DARA dand NEMESIS.

    Renung renungkanlah, jangan kaitkan agama atau kafir, soalnya, usaha, kerajinan, bantu menbantu yang buat dalam masa 3 bulan je benda yang musnah perlahan lahan jadi pulih, awak kena ingat, dia orang tak harapkan bantuan orang lain. Jangan sebarang nak buat statement, malu la pada statement anda tu.

  11. Kau orang cuba faham dan fikir apa konteks Nonanina cakap. Dia kata negara kafir senang dapat bantuan. Aku setuju dengan statement dia tu. Aku hanya bincang konteks itu. Bab malas-rajin, orang kafir lebih baik daripada orang Islam atau lain-lain macam kau orang yang kat atas tu cakap tak masuk dalam perbincangan aku. Tengok je lah kalau Israel yang kena musibah, hutan dia orang dulu terbakar, sekejap je dapat bantuan. Tengok pulak Palestin, bertahun-tahun sengsara, disekat daripada bantuan.

    Siapa yang bergaduh?? Ini perdebatan fakta. Disebabkan ada yang kaki putar ayat dan tak paham konteks, bunyinya macam aku dan Nonanina yang salah. Aku ingat aku tersalah masuk forum lah… Buang masa dan intelektualiti aku saja. Bye!

  12. saya tinggal di Tokyo selama 4 tahun… tidak dinafikan yang orang Jepun memang rajin dan pembersih..

  13. masa tgk orang Jepun terima bantuan, tade yang berebut2. semua pon berbaris. even yang tua naik wheelchair pon beratur. tak de pon berebut2. Orang Jepun tinggi sahsiahnya. dari kecik di ajar beradab. tak salah ambil contoh yang baik dari orang bukan Islam. pandanglah dari sudut positif. asyik negatif je memanjang lama2 otak pon penuh benda2 negatif semua org pon nk disalahkan. hailah…bace lah suat kabar.

  14. Miss tasantek,

    memang tak santik pun ko ni. ko ni positif sangat ke? Kalau ko fikir positif, ko tak cakap yang ko tasantek@cantik. Seolah-olah ko tak puas hati dengan rupa kejadian ko oleh Allah. Sedangkan Allah buat semua manusia sebaik-baik kejadian berbanding dengan makhluk lain.(cantik, bijak, kreatif, dll). Ko pun berfikiran negatif, nak nasihatkan orang lain lak. Satu lagi, bukan hanya baca surat khabar, baca pelbagai bahan bacaan yang baik-baik yang bersifat positif le…

  15. guni: haa..kan…baru tegur dh emo..ape xbetul ke?blogger media malaya ni masukkan pic ni tujuannya aku rasa supaya kita semua ambil iktibar n belajar cara org2 jepun ni bt kerja. x dinafikan btl ko ckp pasal israel n palestin tu..seantero dunia tau. tp kita tgh ckp pasal pic di atas..DI ULANG…PIC DI ATAS. belajar cara jepun bt kerja n tangani masalah. ko paham ke x?

    p/s sila baca ayat blogger media malaya tulis ttg EFFORT ORG JEPUN, duhai encik guni yg bijak..

counter statistics