Saturday , October 1 2016
Home / Isu Semasa / Dolphin, tsunami dan Jepun

About Musalman

Seorang jejaka yang dahagakan berita artis. Kacak bergaya dan disegani ramai. Lagak menghisap rokok sahaja membuktikan dia seorang yang optimis.

Check Also

03-rakaman-kemalangan-maut-gokart-mediamalaya

Rakaman & Gambar Kemalangan Maut Go Kart EIMARACE 2016

Kejadian kemalangan maut ketika perlumbaan EIMARACE 2016 di Sukpa, Indera Mahkota, Kuantan.

48 comments

  1. dolphin la bang

  2. suma diowg bunuh..ikan paus skali..ciannye..

  3. DAHSYAT BETUL..MEMG X DE HATI PERUT..PTUTLH KENA AZAB ALLAH..

  4. And the world ocean life get their revenge….

  5. ingatkan pengguin td.. dolphin rupanya.. hehehe.. macamana agaknya nak siang ikan dolphin ni dgn cara yang betul ye? huhuhuhu

  6. dahsyat & kejam!

  7. sedihnya aku tgk ikan tu….kejam sungguh…..

  8. miss hollow girl

    mmg diorg ni xde hati perut..bkan ikan dolphin ni je jd mangsa, sebelum ni pun diorg suka bunuh kucing,arnab sesuka hati..Now datang bala pun dr laut..rasakan..susah nk ckp ape kita xtau apa yg Allah s.w.t cuba nk tunjukkan,tapi Allah s.w.t Maha Berkuasa.Allah xsuka kita bersikap kejam sesama makhluk..Honestly, aku benci manusia yg kejam dengan binatang terutama pd binantang yg comel dan bijak..

    • daging arnab sedap! prnah mkn burger arnab? damn scrumptious, so what's wrong with that miss? care to explain? lolololol

      nape kaitkan insiden dolphin ni dgn tsunami? care to explain?

      now I assume u assuming…lolololol

    • langkiu_lungkag

      kau pesal men benci2 org sesuka ati kau ne???

      kau tak layak benci ngn suma makhluk ciptaan Tuhan la….

      kau 2 pun makhluk ciptaan Tuhan….Allah x menngajar hamba-Nya untuk saling membenci….jelas skali Akisah kau jauh terpesong…..

      bertaubat la dan memohon keampunan dari Allah…..

  9. ok ar tu…xkejam pun..diorang nk keluarkan darah dgn menyembelih…so sape2 rasa slah menyembelih ikan,bg tau ak…

    • salah tu!!selain cra diowang mnymblih ikan tu..ce tgk blik cmne diowang mncmarkan air laut.kesian ikan tu msa dsemblih..tersiksa btul…baru aku paham knp jepun trkena bala tsunami..harap ja ngara maju tapi…wallahualam.

    • miss hollow girl

      en penjual ikan,maaf le ye kalau aku ni bodoh dalam hal2 ikan ni memandangkan ko ni penjual ikan jd ko mmg arif gila hal2 ikan ni..satu je aku nak tanya,seumur idup aku ni la pertama kali aku dgr org sembelih ikan..aku kah ketinggalan?yg aku tau lembu,kambing dll ye la kena sembelih..yg menjadi isu skang ni, cara diorg ni kejam dgn menyeksa dolphin tu dgn menheret dan mencucuk2 dgn tombak.aku tau la dolphin ni makanan diorg walaupun ikan doplhin ni sbnarnya tidak sesuai utk dimakan kerana mempunyai merkuri yg tinggi sama mcm ikan paus…tp ni bkn cara yg btul.ko ni xde ati perut kot.ini isu penganiayaan binatang.mcm la dh xde ikan lain.dh la doplhin ni salah satu binatang yg semakin pupus..pelik, negara maju tp otak xmaju..makanan pny la bermcm2 jenis blh mkn, ikan ni jgk jd mangsa..

      • hello kwn…xkan nk sembelih ikan dalam air?

        kalau rasa xpuas hati,tanya ustaz2 or tok guru…itu mknan diorang…mcm kite jugak…

        kite mkn mknan yg HAIWAN DAH DISEMBELIH…ISLAM MENGAJAR KITE MENYEMBELIH BINATANG SUPAYA DARAH2 KELUAR SEMUA DARI BADAN BINATANG SBLM BINATANG TU MATI…

      • KALAU RASA XPUAS HATI,U CAN EMAIL ME…eminem_spa@yahoo.com

        • miss hollow girl

          en penjual ikan.ko xphm ke isu kt sini bkn cite psl sembelih dan aku tau sembilah utk kuar kan darah..org tunjuk video tu psl seksaan yg diorg buat kat ikan tu..cara tu yg xbtul..mcm cik dewisue tu ckp ade ke org sembelih ayam,lembu or ikan org cucuk2 duluk bg dia mengelupur kaw2 bru sembelih..ade ke?islam mengalakkan org mengurangkan seksaan yg dirasa pd binatang utk disembelih ko tny ustaz ko dulu..sblum nk sruh org tny ustaz..klu dia tgk video ni pun dia mesti xsetuju cara diorg ni..atau ko semak tafsiran Al-quran lg afdal.

          • aq ase kn, klu ikan tu x dsembelih, brape lme la agknye bru die mati.

            ni da dsembelih pn msih lg mngglupur..

            abes, klu x smblih, lg lme die trsiksa. nk wt cmne?

            ptong trus kpale die @ pancung?

  10. isi ikan tu diorang nk bt fillet…sbb tu kena keluarkan darah sblm ikan tu mati…

    kalau x,nilai harga ikan tu xlaku n akan menjadi pembaziran

    • Ya Allah…raser tak sanggup nak tengok cara dier bunuh binatang tu..tersangat rkejam…dah tak der ikan lain ker nak di makan..klu nak makan..jangan wat cara mcm tu…nmpak sangat r…Ya Allah…ko ampuni r dosa-dosa hamba mu..

  11. WAHAI HAMBA ALLAH..Saya rasa u nie xpernah tgk org buat korban kot…sy pernah sembelih kambing,lembu,ayam dan ikan…

    xkan u nk mkn daging yg xdisembelih?kalau sembelih u kate tsiksa so can u explain to me?ikan xwajid disembelih but ramai penangkap ikan utk buat fillet menyembelih ikan utk menghalang darah ikan meresap kedalam isi ikan…lagi satu,bile kena musihbah atau bencana,mula ar perkara2 yg xbkaitan ditunjukkan..kenape kat amerika xditunjukkan bencana2 yg berlaku kat sane stiap tahun?

  12. Tak baik kita nak kaitkan perkara macam ni dgn tsunami. Entah2 org yg membunuh dolphin ni selamat and bagaimana pula dengan nasib org lain yg terbunuh padahal diaorg tak ada kena mengena dengan dolphin ni?

    jangan mudah menghukum. siapa kita nak hukum org lain,apa apa yg jadi dtg dari kuasa Allah swt. Jangan berfikiran sempit. Istighfarlah.

    • miss hollow girl

      ni bkn masalah fikiran sempit cik sakura..penah dgr kisah kaum luth?abis sume kaum tu Allah s.w.t binasakan smp dh xwujud kaum tu..penah awk trfkr kaum luth yg xbersalah?so, kat sini bkn nk menhukum sesiapa tp kena igt kuasa Allah s.w.t..kita berckp utk mengingatkan sesama sendiri supaya beringt2 dan saling menegur..sbb jika Allah menurunkan balaNya semua org akan kena walaupun x bersalah dan igt setiap makhluk Allah s.w.t setia berzikir memuji kebesaran Allah walaupun pada zahir kita xnpk yg mereka pun mendoakan kesejahteraan tpt hidup mereka walaupun haiwan..jd kita pun menumpang kesejahteraan itu sbg mahkluk ciptaanNya jgk..jgn mudah mengatakan org berfikiran sempit..

  13. x salah bunuh ikan untuk makan..mnjai persolannya mcm mane cara nk bunuh ikan dolphin ni dgn btul supaya x terseksa

  14. oii..dolphin dgn penguin pn xtau nk beze ker? hahahaha..

  15. ni lah dinamakan nyawe-nyawe ikang…

    korg yg ckp jepun dilande tsunami sbb insiden smbelih ikan ni mmg kolot da kuno!

    but yet dolphin is still adorable being =)

  16. walau apa pun alasannya, saya bergenang air mata melihat dolphin yg comel2 dibuat ssebegitu rupa.kenapa perlu disesa sebelum dibunuh..perasan tak, ikan tu masih hidup time diseret.WTF?!!!

    ada korang seret lembu yang nyawa2 ikan tu..or ada korang cocok2 ayam selepas disembelih…

    Manusia..jgn ingat kita sahaja berperasaan…

    mmg jgn kaitkan dgn tsunami jepun, tp balaasan Allah sentiasa ada untuk yg lali dan tidak mengira waktu untuk umat yang lalai…

    • betul tu…setiap bala yang turun oleh Allah pasti ada hikmah disebaliknya..setiap perbuatan buruk yg kiter lakukan pasti akan mendapat balasan..jangan kita raser hidup kiter ni lamer n kiter boleh wat sska hati tnpa pikirkan akal fikiran kiter yg pandai ni…so sad dgn orang yg boleh tak tersentuh dgn isu ikan ni…memang hati batu…tak sedar dgn blasan yg Allah dh beri pd kiter..supaya beringat…dan sentiasa taat pada Perintah-Nya

  17. cube ckp mcm mane nk bunuh ikan dolphin dgn btul

  18. Islam menganjurkan agar kita beradab ketika menyembelih binatang..bukan seperti yang kita lihat dalam video tu….tapi siapa kita nk bgtau mereka..itu cara mereka.

    saya tidaklah menyokong cara mereka…

  19. anyway…aku tetap tak setuju cara orang jepun ni.nama saje negara maju tapi otak still sempit.lebih baik sembelih diaorg macam dolphin tu,apa rasanya ye…!kalau tenggelam satu jepun pun aku tak kisah.

    • miss hollow girl

      en azhar, saya pun sama..mmg la kita blh kaitkan isu ni dgn tsunami.tp kena ingat setiap ape yg kita buat ada balasan dr Allah s.w.t walau baik atau buruk even dgn binatang pun dikira sbb binatang pn makhluk Allah s.w.t jg..mereka pun ada hak utk hidup dan dan layan dgn cara baik di muka bumi milik Allah s.w.t..sya masih xbersetuju dgn cara mereka buat dkt dolphin2 tu..tu bkn sembelih, tu menyeksakan binatang tu..sembelih lain..org nk sembelih xcucuk2 atau menyeret binatang sebelum sembelih.

  20. Alah, setakat sembelih ikan tu dia orang bukannya heran. Zaman perang Jepun dulu, orang pun disembelihnya. Dipenggalnya kepala orang. Anak kecik pun dihayunkan dihujung bayonet (pisau kat hujung senapang tu). Dia orang ni tak puas lagi agaknya.

  21. haha ikan mane ade kne sembelih

  22. mmg xptt!!! ni bukn smblih,tp menyekse binatang! klo nk sembelih,mestilah dgn cept,xbek sekse binatang uh lame2! cube bygkn klo kte mati cmuh,kte kne smblih lme2,of course tersekse gle!tergmk! mmg tergmk wt pade binatang yg comel!.

  23. ciannye kt dolphin………!!!!

    orang jepun ni kejam sangat kan………!!!!

    ade otak tetapi x nk gunakan…………!!!!

  24. nak bunuh lagu mana lagi ikan besar mcm ni

  25. inilah namanya dunia..mcm2 ragam manusia..mata hati dah keras dan kosong..pedoman tiada lagi..hanya menempiaskan nafsu nafsi..

  26. Mari kita rujuk apa kata Firman Allah dalam Surah Al-Mu'minun ayat 27 :-

    Lalu Kami wahyukan kepadanya: “Buatlah bahtera dengan pengawasan serta kawalan Kami, dan dengan panduan wahyu Kami (tentang cara membuatnya); kemudian apabila datang hukum Kami untuk membinasakan mereka, dan air memancut-mancut dari muka bumi (yang menandakan kedatangan taufan), maka masukkanlah ke dalam bahtera itu dua dari tiap-tiap jenis haiwan (jantan dan betina), dan bawalah ahlimu (dan pengikut-pengikutmu) kecuali orang yang telah ditetapkan hukuman azab atasnya di antara mereka (disebabkan kekufurannya); dan janganlah engkau merayu kepadaku untuk menolong kaum yang zalim itu, kerana sesungguhnya mereka akan ditenggelamkan dengan taufan sehingga mati lemas.

    Fact 1: Allah menyuruh selamatkan haiwan dari jenis jantan dan betina kerana haiwan2 juga adalah ciptaan yang Maha Agung untuk kita hidup bersama-sama di muka bumi ini. Tidak pula disuruh untuk diseksa walaupun untuk dijadikan makanan bagi manusia. (Punyala byk makanan lain zaman moden ni….)

    Fact 2: Bencana alam (banjir, gempa bumi, tsunami and etc.) akibat daripada manusia disesuatu kawasan/tempat itu yang telah kufur dengan Allah S.W.T.

    "dan bawalah ahlimu (dan pengikut-pengikutmu) kecuali orang yang telah ditetapkan hukuman azab atasnya di antara mereka (disebabkan kekufurannya); dan janganlah engkau merayu kepadaku untuk menolong kaum yang zalim itu, kerana sesungguhnya mereka akan ditenggelamkan dengan taufan sehingga mati lemas."

    Fact 3: Dari segi sains, kalau bunuh ikan dolphin ni secara jumlah yang banyak setiap tahun, keadaan ini boleh menganggu ekosistem haiwan2 dikawasan tersebut dan Dolphin juga dikategorikan haiwan pupus. http://dolphins-and-more.com/endangered-dolphins….

    Antara contoh2 dari Firman Allah SWT ini, Allah boleh membalas kepada mana-mana manusia yang kufur (menzalimi sesama makhluk Allah walaupun haiwan). Dari sejarah dijadikan teladan, Dari Firman dijadikan pedoman, untuk kita saling ingat mengingati sesama Insan.

    InsyaAllah

  27. sedih tengok video nie, terlalu kejam dan xde perasaan…….

  28. penguin puki jubuq hang

  29. mesti ada sebab kenapa Allah turunkan bencana kepada mereka. dan mungkin juga mereka(jepun) telah melebih lebih melakukan kerosakan di bumi ni (contoh yg dilakukan ke atas dolfin ni) wallahualam…

  30. i agreed that they are way too CRUEL to kill all those cute animals but just because they did something way too bad doesn't mean that we have say all Japanese are bad! i went to Japan before and i see not all those Japanese are like this and Bad! some are even agreed that they hate killing animals! those kind of people are that we saw on video are really one kind of UNEDUCATED people! but still i wish those Japanese citizen who have kill animal especially dolphins will realise what they have done! seriously it really sad to watch those dolphins to be killed in violent way! :'(

  31. saya sokong apa yg encik azhar cakapkan tu. sebenarnya sya ni seorang budak saja, tetapi ada komen juga. apa yg saya komen ni jangan ada sesiapa terasa ye. saya bercita-cita menjadi seorang zoologi. saya berminat dalam kajian di laut, dan haiwan yang saya minati ialah paus orca. kita harus melindungi dolphin daripada pupus. pada zaman skrg, di malaysia, sibuk melindungi haiwan liar itu dan ini. tetapi jepun pula sibuk seperti menghapuskan dolphin. dalam kebanyakan kita teringin sangat nak tengok dolphin dekat2. tetepi sayang dolphin x dak di malaysia. jepun ada tetapi memusnahkan haiwan itu adalah. mcm x tau bersyukur langsung. saya anggap merekalah manusia yang paling rugi di dunia ini. saya hanya bagi pendapat saya saje. kesian saya tengok dolphin tu. manusia memimpin dunia bkn memusnahkan dunia. mestilah kita akan rasa sunyi jika kita saja yg hidup, haiwan semua sudah pupus, entah2 dah lupa rupa harimau, gajah, paus, dolphin & mcm2 lagilah. kalaulah ada sesiapa yg cuba menyeksa paus orca siaplah mereka!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!. sedap2 je nak musnahkan haiwan

counter statistics