Friday , September 30 2016
Home / Isu Semasa / Super Sayang: Orang Thailand selamatkan haiwan peliharaan semasa musim banjir (12 gambar)

Super Sayang: Orang Thailand selamatkan haiwan peliharaan semasa musim banjir (12 gambar)

Entri yang lepas, kami paparkan sikap kreatif orang Thailand mengharungi banjir. Gambar-gambar pada kali ini, kami paparkan gambar orang Thailand yang selamatkan haiwan peliharaan masing-masing daripada menjadi mangsa banjir juga. Lagi gambar after the jump.

Sumber dipetik: Blog Asiatown

About Musalman

Seorang jejaka yang dahagakan berita artis. Kacak bergaya dan disegani ramai. Lagak menghisap rokok sahaja membuktikan dia seorang yang optimis.

Check Also

03-rakaman-kemalangan-maut-gokart-mediamalaya

Rakaman & Gambar Kemalangan Maut Go Kart EIMARACE 2016

Kejadian kemalangan maut ketika perlumbaan EIMARACE 2016 di Sukpa, Indera Mahkota, Kuantan.

24 comments

  1. wah…. kemain lagi syg ….dukung mcm ANAK pulak!!!!!!

    • Oh,kalau mcm tu,nak binatang tu mati lah? diorang thailand kita melayu mana sama,nak dia mcm kita lah ni x boleh pegang anjing? habis tu nak DUKUNG MACAM MANA LAGI?!!

    • memanglah sayang… anjing tue semua dari baka yg mahal2…. ada tak nampak anjing local….?????

  2. diorang dukung tu bersebab.. entah2 nak digoreng buat makan malam

  3. cuba la jgn terlalu berpikiran negatif…
    manusia ni kalo kite berbuat baek sesame manusia, dikatakan nak menunjuk2 baek…
    kalo berbuat baek sesame haiwan, nak digoreng plak…
    pls jgn kotorkan fikiran anda dgn benda mgarut…
    think positive dulu la….
    tu sbb nye kite slalu diingatkan bersangka baek …

  4. kucinghitamkakipanjang

    org xde binatang piliharaan mmg xtau rasanya….. n kalau nk tau, anjing ni haiwan yg plg bijak n setia dgn tuannya.. sbb tu tuannya syg sgt…. baguslaa mcm ni. budak2 tngok pun elok… tersemai rasa kasih syg

  5. x de yg pelik….
    dukung + pegang ANJING = x haram [cuma perlu samak aje]
    dukung + pegang bkn MAHRAM = HARAM [tapi x perlu samak]

    mana yang TERUK ye

  6. bagus diaorg ni..satu perbuatan yang dituntu dalam islam

  7. nape tak nampak kucing.. huhuhuuuuu.. semua yerk anjing je..

  8. bodoh siot org yg bfkiran negatif ni..engko ingt,engko saja ada hak nak hidup di bumi ni..binatang pun ciptaan TUHAN la weiii…suka ati diorang la nak selamatkn binatang2 tu..yg korang pulak lebih2 apasal..mcmla korang tu alim sgt..kalau ye pun korang tak pegang binatang2 ne..tpi hidup tak bmoral..apa bezanya 2..tak usah nak fikir2 haram ke tak haram pegang binatang tu..fikir dulu cara hidup engko tu..haram ke tak..saya tak lah alim sgt..saya ngaku terang2..tpi saya tak pandang hina dkt binatang2 tu..dunia ni bkn milik manusia jer..

  9. hmm.. anjing tu kan bernyawa.. makhluk Tuhan juga.. kita perlu berbuat baik terhadap semua makhluk Allah..

    Dari Abu Hurairah رحيم ا لله, Rasulullah صلي ا لله عليه وسلم bersabda:
    “Ketika seorang wanita pelacur (dari Bani Israil) sedang dalam perjalanan, dia merasa sangat dahaga. Kemudian dia terjumpa sebuah sumur, maka dia pun menuruninya untuk minum. Tiba-tiba ada anjing yang menjilat-jilat tanah kerana kehausan. Maka dia berkata: “Anjing ini benar-benar kehausan seperti yang aku rasakan tadi.” Lalu dia menuruni sumur itu semula dan memenuhi kasutnya dengan air, kemudian dia menggigit sepatunya dengan mulutnya sehingga dia naik dan memberikan air tersebut kepada anjing yang kehausan itu. Allah memuji perbuatannya itu dan memberikan keampunan kepadanya.”
    Para Sahabat bertanya: “Ya Rasulullah, apakah sekiranya kita menolong haiwan itu akan mendapat pahala?'
    Baginda menjawab: “Menolong setiap makhluk yang mempunyai limpa (makhluk yang hidup) itu mendatangkan pahala.” (Muttafaq 'alaih).

    wallahu'alam.

  10. aku pun nescaya akan buat gini kat kucing2 aku ber6 tuh… tak sanggup aku tinggalkan depa sendirian… 🙁

  11. lgpon, berbuat baik pada mahluk lain ciptaan Allah s.w.t adalah perlakuan yg terpuji…x kisah ape pon..binatang & tumbuhan pon berdoa & beribadah pada Allah juga tau…tak perlu kete fikir yg negatif…:)

  12. pegang anjing tak haram ok sebab boleh samak, pegang anjing cuma najis sahaja. tak salah pun kalau kita orang islam ni nak selamatkan anjing yg dlm kesusahan… dia makhluk tuhan yang bernyawa juga. lepas dah pegang dia, selamatkan dia.. samaklah apa yang susahnya… tak dosa pun. pegang betina yang bukan muhrim ternyata kalau pegang tu dosa, kemain lagi tak rasa dosa ye, tak ingat pun hukum hukum agama. pegang anjing yg tak dosa pun sebenarnya, kemain lagi ingat hukum hukum agama. puiiiiiii.

  13. pegang anjing pon nak kutuk ke…yang korang tengok artis berpeluk bukan muhrim tu tak nak pulak kutuk kaw2..bodoh betul

  14. otak sempit mcm gini la pemikiran. Binatang tu x berdosa, apa salah selamatkan. Pikir dulu sebelum type

  15. ntah nye…lantak dorg la nk selamat kan binatang pe skali pn…kok dorg nk kendong babi utk mkn pn xde salahnye…2 stok makanan dorg…time bnjr mcm ni,makanan mesti kurang…aku xpaham la mentaliti org mcm ni…g pn x kan la dorg nk biarkan je binatang peliharaan dorg mati kembung lam bnjr 2….

  16. ohhhhohhhhooo,,,,crto psl agama ye,,,, aku xpnda sgt sal hal ni,, yg kutau pgng anjingtu xharam,, yg haramtu babi,,,, slmtkan mahluk bernyawa itu mulia pahalanya,,,, sorry klu q slh ckp,,,

  17. walaupun anjing, babi diharamkan dipegang oleh islam, tapi kita sebagai manusia berhak untuk tidak menzalimi binatang. Rasanya dalam keadaan darurat macam ni..walau babi sekalipun kalau aku tgok hampir lemas…Insya'Allah aku akan selamatkan.

counter statistics