Monday , December 5 2016
Home / Isu Semasa / Tsunami dikatakan punca beribu ikan sesat dan berkumpul

Tsunami dikatakan punca beribu ikan sesat dan berkumpul

Kejadian ini berlaku di Acapulco, Mexico apabila beribu ikan jenis sardine, achovy dan mackerel telah berkumpul setempat dengan padatnya berhampiran pantai. Para nelayan disitu menganggap fenomena gempa bumi dan tsunami yang berlaku di Jepun sebagai punca kejadian ini. Masalahnya, Jepun dan Mexico jauh beribu nautika, apa kaitan ikan-ikan ini dengan kejadian tersebut?  Lagi gambar di bawah.

 

Sumber daripada Daily Mail

About Musalman

Seorang jejaka yang dahagakan berita artis. Kacak bergaya dan disegani ramai. Lagak menghisap rokok sahaja membuktikan dia seorang yang optimis.

Check Also

cuimb_mviaikcka

Aplikasi Razak menerima serangan “1 Bintang” di Google Play

Aplikasi Najib Razak baru sahaja diumumkan pada hari ini namun ia mendapat reaksi yang berbeza ...

23 comments

  1. ikan dok dalam laut..mesti la die tau dulu ..gempa kat jepun..takkan nak lari pg jepun..lari pegi mexico la selamat

  2. Assalam. Mungkin ikan-ikan ini sedang mendoakan kesejahteraan makhluk di darat namun diri sendiri belum pasti aman sentosa. Tapi kita yang di darat selalu mencemarkan persekitaran alam ciptaan Allah yang meliputi Air, darat dan angkasa.

  3. cantik pulak bentuk ikan tu berkumpul.. mcm bentuk arnab..

  4. gitula dulu masa tsunami melanda kuala muda. Nelayan ade yg kaut untung beribu b4 tsunami hit kuala muda..ikan2 pun ade instinct..

  5. Subhanallah, sungguh hebat kuasa Allah memberikan wahyu kepada haiwan..

  6. haiwan lebih mengetahui apa yg akan terjadi kerana Allah tlh mengurniakan keistimewaan tersebut.

  7. geligeleman plak aku tgk bila dh byk2 cmni..meremanggggggggg

  8. mungkin terlalu panas di dasar laut ikan2 tersebut lari ke pantai..

    mungkin sebab gempabumi kot..

  9. subhanallah..mayb petanda mexico seterusnya..

  10. looks like women praying…

  11. teringat aku citer ikan piranha~ hehe

  12. maybe petanda mexico..berhati2 mexico…

  13. kalau xsilap aku la kan, haiwan la yang tahu dulu kalu ade apape bencana yang nak jadi kan

  14. salam..sesungguhnya apa yg akn trjadi dilangit & di bumi..binatang lah yg akn mgetahui lebih awl dri mnusia..telah t'maktub..subahanallah..

  15. hehehehehe…apa la…petanda mexico nak kena lah…ikan dpt tau dulu lah…wahyu la…hahahahahaha…nak tgelak…ikan…kan ke deria pendengeran dia boleh dpt signal high frequency…so bila berlaku gempa dasar laut…gempa mengeluarkan bunyi…dan ikan dah dpt dgr bunyi 2 dahulu dari kita…dan ikan 2 terus la lari…ini yg d katakan sains berlandaskan quran…semua yg d cipta oleh ALLAH ada sebabnya…dan ada penerangannya…tertakluk pada kita aja…nak mengkajinya atau biar barat yg terus mengkaji~~

  16. ya Allah, harap-harap malaysia akan terus aman sentosa n sentiasa dilindungi dari mala petaka

  17. Sesungguhnya tak akan tegak hari kiamat,

    sehingga kalian akan melihat sebelumnya 10 tanda-tanda kiamat: Gempa di

    Timur, gempa di barat, gempa di Jazirah Arab, Asap, Dajjal, haiwan bumi,Ya’juj & Ma’juj, terbitnya matahari dari arah barat, dan api yang

    keluar dari jurang Aden, akan menggiring manusia”. [HR. Muslim dalam Shohih-nya (2901), Abu Dawud dalam Sunan-nya (4311), At-Tirmidziy dalam Sunan-nya (2183), dan Ibnu Majah dalam Sunan-nya (4041)]

  18. ikan tu kan hamba Allah.. depa tahu mcm mana kuasa Allah.. oleh itu kit haruslah beristikarah dengan setiap kejadian yang dikurniakan ALLAH…

  19. pengkomen strusnya

    rasanya,apa akan berlaku kalo ada manusia kat tgh2 kumpulan ikan tu?

    ergghhhh…

  20. kejadian dan keajaiban alam….

    makhluk di laut ketakutan..makhluk di darat siap bergembira..

    mcm mna klau terjadi di darat plak..adakah makhluk di laut akan bergembira sprti makhluk di darat…subhanallah……………….

  21. Assalamualaikum..

    sebenarnya Allah S.W.T memberikan rezeki kepada hambanya setelah DIA menurunkan bencana sebagai tanda peringatan kepada hamba-hambaNYA untuk tidak lagi meninggalkan segala suruhanNYA..

    Subhanaallah..Allah itu Maha Adil dan Maha Mengasihani kepada hamba-hambaNya yang bertaqwa..

    Allah S.W.T sangat sayang kepada hamba-hambaNya..

counter statistics